ZGOURIS.GR

Πως και πότε προέκυψε η Black Friday που μπήκε στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια;

Author

Date

Category

ZGOURIS.GR
Facebook
Pinterest
Twitter
WhatsApp
Email

Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε ο όρος Black Friday, ήταν στις 24 Σεπτεμβρίου 1869 για να περιγράψει μια από τις χειρότερες ημέρες του αμερικανικού χρηματιστηρίου. Υπεύθυνοι για το οικονομικό σκάνδαλο που προκλήθηκε και οδήγησε δεκάδες εταιρείες στη χρεοκοπία ήταν δύο κερδοσκόποι: ο Τζέι Γκουλντ και ο Τζέιμς Φισκ, ιδιοκτήτες της σιδηροδρομικής γραμμής Errie. Οι δυο εκατομμυριούχοι της Wall Street προσπάθησαν να αγοράσουν όσο περισσότερο χρυσό μπορούσαν για να ανέβει η τιμή του και μετά να το πουλήσουν σε αστρονομικό ποσό. Όμως, η σκευωρία αποκαλύφθηκε, με αποτέλεσμα η τιμή του χρυσού να πέσει κατά 30 μονάδες και η αγορά να χρεοκοπήσει. Χιλιάδες επενδυτές καταστράφηκαν οικονομικά και τουλάχιστον ένας αυτοκτόνησε. Η οικονομία υπέστη τεράστια ζημιά….
Αργότερα, ο όρος ξαναχρησιμοποιήθηκε με θετική όμως σημασία. Στις ΗΠΑ η Black Friday, είναι πάντα η Παρασκευή μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών». Κατά τον 19ο αιώνα τα μαγαζιά διοργάνωναν παρελάσεις στους δρόμους των μεγαλουπόλεων για να σηματοδοτήσουν την πρώτη ημέρα των προσφορών της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Στο τέλος των παρελάσεων πάντα εμφανιζόταν ένας άνδρας ντυμένος Άγιος Βασίλης….
Στις αρχές τις δεκαετίας του 60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα. Τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελάνια για να καταγράφουν τα στοιχεία.
Με κόκκινο μελάνι σημειώνονταν οι μέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Η πρώτη μέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, που είχε αυξημένους τζίρους για τους καταστηματάρχες σημειώνονταν με μαύρο κι έτσι ονομάστηκε «Μαύρη Παρασκευή». Δήλωνε δηλαδή την αύξηση του τζίρου.
Όμως, οι καταστηματάρχες της Φιλαδέλφειας δεν ήθελαν η μέρα να αποκτήσει αρνητική έννοια. Κάποιοι σκέφτηκαν να την μετονομάσουν σε «Μεγάλη Παρασκευή». Τελικά, ο όρος της «Μαύρης Παρασκευής» διατηρήθηκε και περίπου στα τέλη της δεκαετίας του 80 τον διέδωσαν ως σημάδι επιτυχίας και κερδοφορίας. Ήταν η μέρα αμοιβαίου συμφέροντος ανάμεσα στους καταστηματάρχες και τους καταναλωτές. Η μία πλευρά κέρδιζε λόγω του τζίρου και η άλλη αγόραζε φθηνά. Το μάρκετινγκ της Black Friday έκανε το μαύρο, «άσπρο». Σιγά σιγά ο θεσμός της Μαύρης Παρασκευής άρχισε να εξαπλώνεται και στις ευρωπαϊκές χώρες, όπου χρόνο με τον χρόνο συμμετέχουν ολοένα και περισσότερα καταστήματα….

zgouris.gr

Συνήθως απαντά αμέσως

Γεια σας! Πως μπορούμε να σας εξυπηρετήσουμε;

Μετάβαση στο περιεχόμενο